Hitta i vården

Det kan vara svårt att få rätt vård, särskilt när så lite är känt om ens sjukdom.

Vi har för avsikt att fylla den här sidan med information om olika sätt som du kan gå tillväga för att hitta den vård du behöver. Men, till att börja med kan vi tipsa om följande:

Egenremiss

Du kan skriva en egenremiss till din närmsta hudklinik via mina vårdkontakter på 1177.se (https://kontakt.minavardkontakter.se/)

• Logga in,
  • välj hudklinik,
  • skriv om dina symtom i formuläret.

Det behöver inte vara en hel uppsats, det räcker med en enkel beskrivning, till exempel:

“Jag får knölar under armarna och i ljumsken som kommer och går. Ibland blir de som små finnar/bölder som spricker efter ett tag.”

Skapa en samtalsguide

På HS-online finns en sida där du kan skapa en samtalsguide med hjälp av ett formulär som du sedan kan skriva ut och ge till din vårdgivare. Länken dit är http://www.hsonline.se/symtom-och-diagnos/skapa-din-diskussionsguide.html

Att tänka på

Läkaren du träffar kommer förmodligen att vilja se de områden på din hud som är drabbade. Var inte rädd för detta, det är en naturlig del av att ställa diagnosen. Du kan försöka se till att vara nyduschad och ha rena underkläder på dig så att du känner dig så fräsch som möjligt, men alla är medvetna om att det inte är den trevligaste synen i världen. Kom ihåg att alla vi som har fått diagnosen har varit i denna pinsamma situation och är idag tacksamma att vi tog oss igenom den.

Tänk också på att detta inte handlar om dålig hygien eller om att du är rökare eller överviktig. Dessa faktorer kan i viss mån påverka symtomen, men de är inte orsaken till sjukdomen. Om en vårdgivare eller någon i din omgivning påstår detta så kan du hänvisa dem till oss!