Föreläsning – Hidradenitis Suppurativa och homeopati

Den 13 mars 2021 bjöd HS-föreningen Sverige in till en föreläsning om Hidradenitis Suppurativa samt klassisk homeopati i samarbete med homeopat Gunnar Jansson. Maria Scharff gästföreläste om HS egenvård.

Här följer både referat och utvalda klipp från föreläsningen.

I del ett i föreläsningen presenterar sig HS-föreningen Sverige, och ordförande Linda Örvind berättar om sin kamp med sjukdomen.

I del två i föreläsningen föreläser Homeopat Gunnar Jansson om klassisk homeopati.

Mer information om homeopati och Gunnar Janssons arbete finns på https://nakh.pb.online/

Berättelser från personer som har fått hjälp av homeopati finns på https://nakh.pb.online/patiens

I del tre föreläser Maria Scharff om HS egenvård och hur HS-patienter kan förbättra sin livskvalitet genom egenvård.

Sammanfattningar

Gunnar Jansson om klassisk homeopati

HS-föreningen hade sitt årsmöte i Norrköping och via Zoom lördagen den 13 mars.

Efter mötet kunde vi äntligen välkomna Homeopat Gunnar Jansson som vi skulle ha haft med oss på årsmötet 2020. Som vi alla vet kom Covid-19 i vägen.

Jag har aldrig kommit i kontakt med Homeopati och såg verkligen fram emot föreläsningen. Jag surfade in på Gunnar Janssons web och där kunde jag bl.a. läsa patientberättelser om olika åkommor och som blivit hjälpta av homeopati. Med sina 44 år som homeopat och 37 år som undervisande homeopat samt otaliga föreläsningar i Sverige och utomlands kände jag mig trygg med att han skulle föreläsa för oss. Han vet vad han pratar om!

”Homeopati är en välbeprövad 200-årig medicinsk behandlingsmetod som utgår från grundtanken att varje organism har en inneboende förmåga till självläkning.”

Homeopati kommer från grekiskans homoios ”lika” och pathos ”lidande” och är ett alternativt medicinalsystem som skapades av den tyske läkaren Samuel Hahneman (1755-1843).

Gunnar berättade att man botar lika med lika (similia similibus curentur), alltså att ett ämne som kan skapa vissa symptom hos en frisk individ kan bota samma symptom hos en sjuk individ.

Homeopatiska läkemedel härstammar från växt- mineral- och djurriket och framställs genom att ursubstansen späds och skakas ett antal gången. Gunnar visade oss en film om hur man framställer läkemedel och det var väldigt intressant att se hur man först skördade växter och sedan följa hela processen fram till färdig medicin.

Läkemedlen testas på människor vilket betyder att man ger en frisk individ medlet och ser vilka symptom den får. Man kan säga att man på konstlad väg framställer en sjukdom. Det är då man vet att medicinen fungerar på en individ med just de symptomen.

För oss med HS är det ju viktigt att få veta: kan homeopati bota HS?

Gunnar är bestämd på den punkten. Ja, den kan botas. Vidare berättar han att det finns 167 homeopatiska läkemedel mot bölder. För oss med HS finns ingen högre önskan än att bli botad!

Gunnar menar att det finns många förklaringar till varför en sjukdom uppstår. Det är därför det tar ungefär två timmar första gången man träffar en homeopat eftersom man gör en stor kartläggning om patienten och går igenom allt om patienten. Den homeopatiska behandlingsmetoden är lämplig för de flesta åkommor, både fysiska och känslomässiga, akuta som kroniska. Kartläggningen är viktig för att veta vilket läkemedel som är lämpligt för individen. Det är inte alls säkert att två individer med samma symptom får samma läkemedel, det beror helt enkelt på den enskildes bakgrund.

Jag läser en patienthistoria på Gunnar Janssons web där en kvinna berättar att hon haft varbölder i ljumskar och armhålor och nu, efter hjälp av Gunnar Jansson, är nästan helt besvärsfri.

Hur man än känner/tänker inför alternativa behandlingsmetoder var det här för mig väldigt intressant att få ta del av historiken och lära mig vad homeopati är. Och tänk om HS kan botas?

Maria Scharff om egenvård

Inte nog med att HS-föreningen Sverige hade sitt årsmöte lördagen den 13 mars och vi fick lyssna till homeopat Gunnar Jansson så fick vi dessutom lära oss om vikten av egenvård genom att lyssna till Maria Scharff.

”Det är viktigt att man får en diagnos så tidigt som möjligt. Därför är det också viktigt att uppmärksamma Hidradenitis Suppurativa i större utsträckning än i dag.”

– Linda Örvind

Med dessa viktiga ord inleder HS-föreningen Sverige sin hemsida. Många vittnar om onödigt lidande, fruktansvärda bemötande av vården och känslan av att vara helt ensam i sin sjukdom.

Allt detta, lidandet, smärtan, bemötandet förstod vi alla att Maria varit med om. Bara det att hon haft besvären sedan 1970-talet och inte fick diagnos förrän 2016!

Även om sjukdomen är relativt okänd ingår patientgruppen ändå inte i okända sjukdomar men däremot är vi okända patienter. Maria och många med henne vittnar om att det är patienterna (vi) som får lära sjukvården om sjukdomen.

Egenvård är oerhört viktigt och det innebär, ansvar, uppoffringar, disciplin och att ha ett mål, men man får inte glömma ”att ha roligt på vägen”, menar Maria. Vidare menar hon att det går att få sjukdomen att gå tillbaka. Själv gå hon på regelbundna provtagningar och mäter bl.a. blodvärde, B12, Zink, Vitamin D, Magnesium och sköldkörteln. Hon försöker äta en kost som inte triggar sjukdomen och för hennes del fungerar AIP/Paleo/Keto. Triggers för sjukdomen kan vara stress och socker som göder inflammationen samt jäst, starka kryddor, gluten och laktos.

Maria rekommenderar Voltarengel som smärtstillande och även Vicks fungerar bra, dessvärre säljs den inte i Sverige längre men med lite googlande kan man beställa den.

Om man vill göra egen kommer receptet här från kurera.se

Smält ca. 1 dl ekologiskt kokosfett (doft-och smakfri).
Droppa i ekologisk pepparmyntsolja efter tycke.
Droppa även i ekologisk eukalyptusolja efter tycke.
Jag tycker att man droppar i tills man känner doften ordentligt.
Häll upp oljeblandningen i en burk och ställ in i kylen tills den stelnar.

Maria rekommenderar att göra en livslinje, hon har själv gjort det och kan se tydligt vad som hänt i livet och vad som samtidigt hänt i sjukdomen.

Det finns mycket att säga om sjukdomen och det som är viktigt att vi uppmärksammar sjukdomen och tillsammans kan vi göra det under HS awareness week den 7-13 juni 2021.